Zajęcia dodatkowe w Szkole Podstawowej.
-
Zajęcia dodatkowe w Szkole Podstawowej Nr 1 – Akademickiej
prowadzone przez Fundaja Edukacja.
Planowa i zorganizowana opieka nad dzieckiem/uczniem w godzinach pozalekcyjnych jest ważnym ogniwem pracy edukacyjno-wychowawczej w naszej szkole, dlatego między godz.11.45 a godz. 16.30 oferujemy swoim wychowankom bogaty pakiet zajęć dodatkowych. Podstawowym założeniem tych zajęć jest kształcenie i rozwijanie zainteresowań, odkrywanie własnych talentów i pasji oraz rozbudzanie chęci do działania. Dzieci to najbardziej wymagający odbiorcy wiedzący czego chcą. Znając ich potrzeby i pragnienia wychodzimy im naprzeciw, proponując zajęcia rozwijające kreatywność, ciekawość oraz poczucie własnej wartości.
Doświadczenie dotyczące organizowania zajęć dodatkowych w naszej szkole pozwoliło nam skorygować ewentualne błędy. W związku z powyższym tematyka zajęć została usystematyzowana i podzielona w taki sposób, aby każde dziecko/ uczeń miało możliwość uczestniczenia w nich na przestrzeni trzech pierwszych lat nauki w szkole.
Poniżej przedstawiamy proponowane zajęcia dla poszczególnych grup wiekowych. W trosce o dobro dziecka bardzo prosimy, aby wybierać nie więcej niż pięć zajęć. Decydując się na wybór poszczególnych zajęć prosimy zwrócić uwagę, aby się nie pokrywały. Czas trwania większości zajęć wynosi 1 h lekcyjną, z wyjątkiem Akademii Smaku /2h co drugi tydzień/, Ugotowanych /2h co drugi tydzień/, Kółka teatralnego /2h raz w tygodniu/.
Aktualny harmonogram zajęć dodatkowych dostępny będzie na stronie internetowej szkoły od dnia 27 sierpnia 2024 r. .
- ENGLISH SUPRISE /Katarzyna Kirowska/ dla dzieci z grupy 0 oraz dla uczniów klas 1 – 3 – zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego powstały w celu rozwijania umiejętności językowych. Celem nauczania jest opanowanie podstaw komunikacyjnych języka, poszerzanie wiedzy w zakresie sprawności kulturoznawczej oraz zmotywowanie i przygotowanie uczniów do dalszej nauki języka angielskiego na wyższych szczeblach edukacji. Podczas zajęć dzieci będą rozwijać umiejętność słuchania, mówienia, rozumienia poleceń i kontekstu wypowiedzi przez nauczyciela. Jednak jednym z najważniejszych punktów zajęć będą gry i zabawy, piosenki ruchowe, bajki w języku angielskim, nie zabraknie również zajęć plastycznych oraz gier multimedialnych.
- JĘZYK HISZPAŃSKI /Natalia Henriques – Gajda / dla uczniów klas 1 – 3 oraz dla uczniów klas 4 – celem zajęć jest wyposażenie uczniów w umiejętność posługiwania i porozumiewania się w języku hiszpańskim oraz zdobycie wiedzy ogólnej o kulturze państw hiszpańskojęzycznych.
- KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM / Justyna Jarzyna/ dla dzieci z grupy 0 oraz dla uczniów klas 1 – to najbardziej przyjazne zajęcia dla dzieci młodszych wspierające i propagujące rozwój czytelnictwa wśród uczniów rozpoczynających pierwszy etap edukacyjny oraz wspierające gotowość szkolną u dzieci 6 letnich. Ich celem jest rozbudzanie ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie aktywnego słuchania i czytania ze zrozumieniem.
- ZWIERZĘTA ZNANE I NIEZNANE /Justyna Jarzyna/ dla uczniów klas 1 – zajęcia o świecie zwierząt – tych znanych i nieznanych. Ich uczestnicy będą mieli możliwość bliższego poznania życia i rozwoju zwierząt domowych i zwierząt dziko żyjących.
- KREATYWNI I CIERPLIWI /Anna Kudła/ – to zajęcia z origami, zajęcia dedykowane dla uczniów klas 1. Świetna zabawa oraz rozwój na wielu obszarach. W trakcie składania origami pobudzany jest układ nerwowy, który integruje obie półkule mózgowe podczas działania, przez co dziecko może być faktycznie twórcze. Takie zajęcia mają pozytywny wpływ na koordynację, pamięć oraz koncentrację. Uczą logicznego myślenia, systematyczności oraz dokładności. Wymagają też skupienia i wytrwałości. Dziecko składając origami szlifuje swoje zdolności nie tylko manualne, ale również rozwija percepcję wzrokową i postrzeganie przestrzeni oraz doskonali analizę i syntezę wzrokowo – ruchową. Podejmuje niezwykły wysiłek charakteryzujący się dużą koncentracją. Musi skupić się nad swoją pracą oraz na tym co pokazuje osoba prowadząca zajęcia by osiągnąć pożądane efekty. Zajęcia prowadzone będą etapami w zależności od poziomu oraz aktywności dziecka.
- KÓŁKO TEATRALNE – GRUPA POCZĄTKOWA /Agnieszka Kowalska, Magdalena Bartoszak – Pacyńska/ czas trwania 2h lekcyjne. Zajęcia dedykowane dla uczniów klas 1 i 2 – to zajęcia, które umożliwiają wykorzystanie naturalnej skłonności dziecka do naśladowania i zabawy, a także aktywności emocjonalnej i ruchowej. Sprzyjają rozładowaniu napięcia i energii, przynoszą radość i satysfakcję. Teatr to niezapomniana przygoda dla wszystkich. To praca wspólna nad analizą tekstu literackiego, słowem, gestem, ruchem, nad kontaktem z partnerami, nad umiejętnością pracy z całym zespołem. Zabawa w teatr pobudza aktywność, rozwija nowe doświadczenia i zainteresowania, uczy otaczającego świata i integruje dziecko z grupą.
- AKADEMIA SMAKU /Justyna Jarzyna/ czas trwania 2h lekcyjne /co drugi tydzień/ – to zajęcia kulinarne dedykowane tylko dla uczniów klas 2, które mają na celu rozwinąć w dzieciach pasję gotowania. Podczas ich trwania uczniowie nabywają praktyczne umiejętności kulinarne oraz poznają zasady prawidłowego odżywiania się. Uczą się także komponować zdrowe posiłki oraz łączyć odpowiednio smaki. Doskonalą umiejętności bezpiecznego posługiwania się małym sprzętem AGD, który ułatwia pracę w kuchni. Zapoznają się też z zasadami dotyczącymi serwowania potraw, odpowiedniego nakrywania do stołu oraz estetyki na talerzu.
- DOOKOŁA ŚWIATA /Magdalena Wyduba/ zajęcia przeznaczone dla uczniów klas 2 i 3, mające na celu wzbudzenie zainteresowania światem i poszerzaniem wiedzy dzieci. Podczas zajęć dzieci poznają wszystkie kontynenty, najciekawsze miejsca danego rejonu, ciekawostki i tradycje z nim związane oraz kulturę i ludzi zamieszkujących poszczególne części świata.
- MALI ARTYŚCI /Magdalena Wyduba/ to zajęcia dedykowane dla uczniów klas 2 i 3, które mają na celu wspierać rozwój wyobraźni oraz rozwijać motorykę małą. Podczas zajęć dzieci poznają różne techniki plastyczne, takie jak malowanie, rysowanie, lepienie, stemplowanie, przyklejanie, wydzieranie. Dzieci pracować będą z różnorakimi materiałami tj. papier, plastelina, masa solna, świeca, tkanina, bibuła, farby, kredki. Dzięki uczestnictwu rozwijać będą swoją wyobraźnię. Dodatkowo poznają nowe techniki, materiały i narzędzia, wzbogacają swoją wiedzę w zakresie plastyki.
- OZOBOTY /Magdalena Bartoszak – Pacyńska/ – dla uczniów klas 2 i 3 To małe, ale bardzo inteligentne roboty do nauki programowania. Poprzez zabawę uczą logicznego myślenia. Otwierają drzwi do świata informatyki i pracy z programami komputerowymi.
- „UGOTOWANI” – „ Jesteś tym, co jesz i jak jesz” /Katarzyna Polanowska/ czas trwania 2h lekcyjne /co drugi tydzień/ – to zajęcia kulinarne dedykowane tylko dla uczniów klas 3. Od tego jak i co jemy, zależy prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a to z kolei jest gwarancją zachowania dobrego zdrowia tak fizycznego, jak i psychicznego. Krzewienie wśród dzieci zdrowych nawyków żywieniowych oraz przywrócenie znaczenia estetyki serwowania potraw i kultury ich spożywania jest w dzisiejszych, skomercjalizowanych i zautomatyzowanych warunkach, gdzie wszystko, włącznie z jedzeniem, musi odbywać się szybko. Działalność „Ugotowanych” w naszej szkole wpisuje się w realizowany program edukacyjno – profilaktyczny „Kuchcikowo”. Cel główny zajęć to wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności kulinarne oraz motywowanie ich do dbałości o przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania i samodzielnego przygotowywania potraw. Ponadto dzieci poznają zasady zdrowego doboru produktów żywieniowych w codziennej diecie, rozwiną swoje umiejętności kulinarne oraz umiejętności w zakresie estetyki serwowania potraw. Zajęcia powyższe uświadomią im też jaki wpływ ma właściwa atmosfera podczas spożywania posiłków na ich przyswajanie. Rozbudzą ciekawość i otwartość na kuchnie innych narodów.
- GRY I ZABAWY Z ELEMENTAMI JĘZYKA MIGOWEGO /Sylwia Kwiecińska/ dla uczniów klas 1 – 3 Zajęcia są prowadzone w formie zabaw, podczas których będą pojawiać się także elementy plastyczne i muzyczne. W trakcie zajęć uczniowie będą doskonalić koordynację wzrokowo – ruchową, spostrzegawczość, uwagę, pamięć oraz motorykę małą rozwijając prace rąk i palców.
- KÓŁKO TEATRALNE – GRUPA ZAAWANSOWANA /Agnieszka Kowalska, Magdalena Bartoszak – Pacyńska/ czas trwania 2h lekcyjne. Zajęcia dedykowane dla uczniów klas 3 i 4 – to zajęcia, które umożliwiają wykorzystanie naturalnej skłonności dziecka do naśladowania i zabawy, a także aktywności emocjonalnej i ruchowej. Sprzyjają rozładowaniu napięcia i energii, przynoszą radość i satysfakcję. Teatr to niezapomniana przygoda dla wszystkich. To praca wspólna nad analizą tekstu literackiego, słowem, gestem, ruchem, nad kontaktem z partnerami, nad umiejętnością pracy z całym zespołem. Zabawa w teatr pobudza aktywność, rozwija nowe doświadczenia i zainteresowania, uczy otaczającego świata i integruje dziecko z grupą.
- PIŁKA NOŻNA /Kamil Kudła, Marta Woźniak/ – dla dzieci z grupy 0 oraz dla uczniów klas 1 – 3. Poprzez grę w piłkę nożną każde dziecko poprawia swoją wytrzymałość, szybkość, siłę oraz koordynację całego ciała. Piłka nożna jako sport grupowy pozwala uczestnikom na utożsamienie się z grupą sympatyków tej samej dyscypliny. To nie tylko zdrowe dla ciała, ale również dla ducha. Uczestnicy zajęć odpowiedzialni są nie tylko za siebie, ale również za współgrających z nimi zawodników. To podczas gry mają możliwość poznania na czym polega wygrana porażka, a w trudnych momentach znajdują w sobie siłę, aby się podnieść i spróbować znów powalczyć.
LOGOPEDIA /Klaudia Jakubowska/ – W naszej szkole czeka na dzieci przyjazny gabinet logopedyczny wyposażony w niezbędne pomoce logopedyczne i dydaktyczne. W ramach terapii logopedycznej dzieci będą wykonywać liczne ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad wymowy. Są to m.in. ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, głosowe, rozwijające pamięć, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową. Ważnym ćwiczeniem jest też usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków. Reedukacja wad wymowy obejmuje korygowanie wadliwych głosek i wywoływanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie w sylabach, wyrazach, zdaniach oraz mowie spontanicznej. Zajęcia logopedyczne mają na celu także wzbogacanie słownika dzieci, umiejętności budowania swobodniej wypowiedzi pełnymi zdaniami, w poprawnej formie gramatycznej, ćwiczenie dykcji i płynnej wymowy.
UWAGA!!! Możliwe jest również zorganizowanie nauki innego języka obcego niż proponowany /w zależności od zainteresowania/.